O projektu

OPUS VENETUM

Figuralni vez 14. stoljeća jedno je od najslabije istraženih poglavlja venecijanske umjetničke baštine. Iako je značaj ove teme prepoznat još šezdesetih godina 20. stoljeća, tek su nedavno napravljeni iskoraci ka sustavnijem istraživanju problematike. Riječ je o tri monografske studije umjetnina kojima je potencijal ove teme aktualiziran. U usporedbi s predmetima koji pripadaju drugim kulturnim i produkcijskim centrima, a na kojima je sačuvan vez nastao u 14. stoljeću (opus anglicanum, opus fiorentinum, opus teutonicum), istovremeni venecijanski još uvijek nije primjereno valoriziran, pa čak ni katalogiziran.

Rezultati preliminarne znanstvene katalogizacije upućuju na to da je sačuvano svega dvadesetak predmeta koje je moguće pripisati venecijanskim manufakturama. Važno je istaknuti da je najviše predmeta sačuvano na području Republike Hrvatske ili su izvorno bili izvedeni za naručitelje s istočne obale Jadrana, a danas se čuvaju u nekim od najznačajnijih europskih muzeja primijenjenih umjetnosti (Victoria and Albert Museum, Iparművészeti Múzeum). Ova je virtualna izložba realizirana zahvaljujući potpori više hrvatskih i stranih institucija te je rezultat dugogodišnjeg projektnog rada na sistematizaciji i analizi predmeta na kojima je sačuvan venecijanski vez 14. stoljeća. Osnovni je cilj ovih projekata bio po prvi put izraditi katalog veza izvedenog u Veneciji tijekom 14. stoljeća, a na temelju kojeg će istraživačke aktivnosti u sljedećim koracima biti moguće usmjeriti prema valorizaciji pojedinih umjetnina.

U okviru projekata ojačana je već postojeća suradnja među znanstvenicima riječkog sveučilišta i Sveučilišta u Padovi, kao vodećim znanstvenicima u području umjetnosti venecijanskog Trecenta, te čitavim nizom suradnika iz hrvatskih i stranih muzejskih i znanstvenih institucija. Time je postignuta znanstvena izvrsnost te je omogućen i transfer znanja, kao i formiranje platforme za buduće projektne suradnje sa stručnjacima iz područja digitalnih tehnologija.

Terenska istraživanja

3

Istraživački tim

Danijel Ciković

dr. sc. Danijel Ciković

Danijel Ciković docent je pri Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci gdje je nositelj kolegija Povijest umjetnosti srednjeg vijeka i Povijest renesansne umjetnosti. Područje njegovog istraživačkog interesa predstavlja vizualna kultura kasnosrednjovjekovnog Jadrana, s posebnim naglaskom na umjetničku produkciju 14. i 15. stoljeća u Veneciji te kontekstualizaciju narudžbi i donacija liturgijske opreme.

dcikovic@uniri.hr

Iva Jazbec Tomaić

dr. sc. Iva Jazbec Tomaić

Iva Jazbec Tomaić asistentica je pri Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci gdje predaje kolegije Povijest primijenjenih umjetnosti, Povijest barokne umjetnosti i Akademsko pismo. Područje njezina užeg znanstvenog interesa je povijesni tekstil, osobito venecijanske ranonovovjekovne svile i vez.

ijazbec@uniri.hr

Baradel Valentina

dr. sc. Valentina Baradel

Valentina Baradel je postdoktorandica na Odsjeku za kulturna dobra Sveučilišta u Padovi, u sklopu ERC projekta SenSArt – The Sensuous Appeal of the Holy. Sensory Agency of Sacred Art and Somatised Spiritual Experiences in Medieval Europe (12th-15th century). Tijekom svog doktorskog studija istraživala je vizualnu, materijalnu i društveno-kulturnu produkciju u Veneciji, regiji Veneto i ostalim regijama sjevernog Jadrana tijekom 14. i 15. stoljeća.

valentina.baradel@unipd.it

Danijel Ciković

dr. sc. Danijel Ciković

Danijel Ciković docent je pri Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci gdje je nositelj kolegija Povijest umjetnosti srednjeg vijeka i Povijest renesansne umjetnosti. Područje njegovog istraživačkog interesa predstavlja vizualna kultura kasnosrednjovjekovnog Jadrana, s posebnim naglaskom na umjetničku produkciju 14. i 15. stoljeća u Veneciji te kontekstualizaciju narudžbi i donacija liturgijske opreme.

Iva Jazbec Tomaić

dr. sc. Iva Jazbec Tomaić

Iva Jazbec Tomaić asistentica je pri Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci gdje predaje kolegije Povijest primijenjenih umjetnosti, Povijest barokne umjetnosti i Akademsko pismo. Područje njezina užeg znanstvenog interesa je povijesni tekstil, osobito venecijanske ranonovovjekovne svile i vez.

Baradel Valentina

dr. sc. Valentina Baradel

Valentina Baradel je postdoktorandica na Odsjeku za kulturna dobra Sveučilišta u Padovi, u sklopu ERC projekta SenSArt – The Sensuous Appeal of the Holy. Sensory Agency of Sacred Art and Somatised Spiritual Experiences in Medieval Europe (12th-15th century). Tijekom svog doktorskog studija istraživala je vizualnu, materijalnu i društveno-kulturnu produkciju u Veneciji, regiji Veneto i ostalim regijama sjevernog Jadrana tijekom 14. i 15. stoljeća.

dcikovic@uniri.hr

ijazbec@uniri.hr

valentina.baradel@unipd.it

3

Izbor iz literature

DANIJEL CIKOVIĆ i IVA JAZBEC TOMAIĆ, Rethinking The Veglia Altar Frontal from the Victoria and Albert Museum and Its Patron, u: Byzantium in Eastern European Visual Culture in the Late Middle Ages (East Central and Eastern Europe in the Middle Ages, 450-1450, 65), (ur.) M. A. Rossi i A. I. Sullivan, Leiden / Boston, 2020., 248 – 279.

VALENTINA BARADEL, Diramazioni adriatiche di botteghe veneziane. L’isola di Veglia (Krk), da Paolo Veneziano a Jacobello del Fiore, u: La Serenissima via mare – Arte e cultura tra Venezia e il Quarnaro, (ur.) V. Baradel i C. Guarnieri, Padova, 2019., 57 – 75.

SILVIJA BANIĆ, Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti, u: Ars Adriatica, 4 (2014.), 75 – 94.

DAMIR TULIĆ i NINA KUDIŠ, Opatska riznica, katedrala i crkve grada Korčule, Korčula, 2014.

JELENA IVOŠ, Liturgijsko ruho iz zbirke tekstila Muzeja za umjetnost i obrt, Zagreb, 2010.

DORETTA DAVANZO POLI, Pietro e Marco nei ricami medievali, u: San Pietro e San Marco. Arte e iconografia in area adriatica, (ur.) Letizia Caselli, Roma, 2009., 185 – 203.

HÉLÈNE PAPASTAVROU, À propos d’un voile brodé vénitien du XIVe siècle à Zadar, u: Zograf, 32 (2008.), 91 – 99.

CENNINO CENNINI, Knjiga o umjetnosti. Il libro dell’ arte, preveli Katarina Hraste i Jurica Matijević, (ur.) Milan Pelc, Zagreb, 2007.

CRISTINA GUARNIERI, Lorenzo Veneziano, Milano, 2006.

ZORAIDA DEMORI STANIČIĆ, Prilozi o srednjovjekovnom tekstilu u Trogiru: prijedlozi za lokalnu vezilačku radionicu, u: Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 40 (2003. – 2004.), 113 – 147.

MONIQUE KING i DONALD KING, European Textiles in the Keir Collection 400 BC to 1800 AD, London, 1990.

BERNHARD DEGENHART i ANNEGRIT SCHMITT, Corpus der italienischen Zeichnungen 1300-1450. II. Venedig 1300-1400. Addenda zu Süd und Mittelitalien, Berlin, 1980.

Il Ricamo nella Storia e nell’Arte, (ur.) Marie Schuette i Sigrid Müller-Christensen, Roma, 1963., 7 – 12.

6
error: Content is protected !!